Digitalisering

Mange virksomheder er kommet et godt stykke med den digitale transformation. Men hvad mangler der endnu? Hvordan kommer vi helt i mål? Og hvordan forankrer vi digitaliseringen og får effektueret alle gevinsterne?

 

Igennem hele værdikæden er der blevet høstet gevinster af digitaliseringen. Men langt de fleste virksomheder har stadig et langt stykke at gå. Kortlægningen er første skridt til at få lagt en plan for, hvad der skal prioriteres som de næste delprojekter og samtidig få det lange lys på i arbejdet. For at lykkes kan det være stor fordel at engagere medarbejderne i dele af arbejdet, så der bliver skabt en høj grad af forandringsparathed og mere både visionær og agil kultur.

 

Hvad enten digitaliseringen ligger i selve produkterne og de forretningsmodeller, der bliver brugt på produkterne, eller det ligger i virksomhedens processer, så har digitaliseringen konsekvenser, der åbner for nye muligheder. Men det skal håndteres rigtigt, det skal styres – og det skal hænge sammen, så det bliver en helhedsorienteret indsats.

 

AI-feltet udvikler sig hurtigt med konstant nye anvendelsesmuligheder. Når virksomheden har lagt sin strategi på området, så er rækken af forretningsmæssige muligheder lang, f.eks.:

  • Automatisering af rutineopgaver
  • Forbedret kunderejse og kundeoplevelser
  • Dataanalyse og indsigter fra big data
  • Optimering af forsyningskæder
  • Logistikoptimering
  • Produktudvikling – både proces og implementeret i produkter
  • Monitorering af fagområder

 

Der hvor vi lige nu oplever de lavest hængende frugter er ved at nøglemedarbejdere, der både sidder med driftsopgaver og har ansvar for mere strategisk og langsigtet planlægning og udvikling, ofte kæmper med at driften tager al deres tid. AI giver mulighed for at effektivisere driftsopgaverne og mulighed for at være en ”sparringspartner” i udviklingsopgaverne, så de bliver mere overkommelige.  

 

Uanset hvor virksomheden er i den digitale transformation, så få en snak med Brandculture og få inspiration fra andre virksomheders erfaringer samt et billede af en køreplan for den næste retning i virksomhedens fortsatte digitalisering og anvendelsesområder for AI.

Copyright 2020 © Brandculture