Hop ned fra ølkassen!
Ingen strategier er nogensinde blevet ordentligt forankret, fordi direktøren har spredt det gode budskab på et morgenmøde. Der skal meget mere til.
Strategier skal maseres ind i organisationen og succesfuld implementering af den nye strategi kræver motivation, alignment og fremdrift. En ny stærk strategi er i sig selv uden business impact.
Motivation hos både ledere og medarbejdere til at udleve strategien etableres gennem tidlig involvering i strategiprocessen. Og naturligvis ikke en let gennemskuelig pseudo-involvering, men en reel inddragelse, der sikrer ejerskab. Den specifikke situation og virksomhedens størrelse afgør, hvordan involveringen skal ske, men ofte udvælges ressourcestærke medarbejdere på alle niveauer, så organisationen er bredt repræsenteret. Det styrker både løsningerne og forankringen.
Modstand mod forandringer er i mange virksomheder en barriere. Er det tilfældet hos jer, så hent mere inspiration her.
God kommunikation er en af nøglerne til succesfuld implementering, hvor virksomheder der kan sætte flueben ved disse 3:
- Historien – hvad er formålet og hvorfor er forandringen nødvendig og god
- Sørg for quick wins og fortæl løbende de gode historier, når den nye strategi udmønter sig i adfærd
- Formuler strategien på 1 side
3 erfaringer fra strategiimplementeringer i den virkelige verden
- Virksomheder undervurderer hvor mange ressourcer der skal anvendes i implementeringen for at lykkes
- Etablér et ”red is good” mindset, så medarbejderne fortæller sin leder, når noget ikke fungerer som det skal – også selvom det er rarest at kunne vise en masse ”grønne lamper” frem
- Sprint – hold beslutnings- og energiniveauet højt, arbejd i sprint
Gennem rådgivning og facilitering hjælper Brandculture organisationer med implementering af den nye strategi. Er kompetenceudvikling en forudsætning for at lykkes med strategien, kan den med fordel tænkes ind i implementeringen. Det er både bedre og billigere.