Fra underskud til overskud

Verdens næststørste grossist i sin branche har et nationalt datterselskab, som i 5 år i træk havde givet underskud. Der var skiftet ledelse 3 gange og lige lidt havde det hjulpet. Folk kæmpede ude lokalt, men det var op ad bakke. 

 

På de centrale funktioner passede man sit arbejde, men uden at være alignet med drift og kundefunktioner.

 

Proces

Sammen med Brandculture iværksatte man et udviklingsprogram, der først skulle sikre allignment og derefter vækst.

 

Først blev der i ledelsen lagt en tydelig procesplan, hvorefter man skabte alignment og engagement gennem involvering og indsigt. Fremtidstroen blev genskabt. Der blev fokuseret og prioriteret væsentligt skarpere og indsatserne blev rettet mod kundefokus og resultatskabelse.

 

Selvtilliden kom på plads og med først øget indsats mod de bestående kunder skabtes grundlaget for i næste fase at gå på nykundesalg.

 

Resultater

Efter 5 års underskud skabtes i året for opstarten af processen et lille overskud med en stabilisering af markedsandelene. Hvert år siden er overskud og markedsandel steget støt og stabilt. Omsætningen i datterselskabet er på 5 år øget med 150% og resultatet er vendt fra 45 mio årligt til 110 mio i overskud. Der er skabt stor medarbejdertilfredshed og tilliden til virksomhed, ledelse og egne evner er i top.

Copyright 2020 © Brandculture