Lederudvikling med kundefokus

Rejsen begynder i virksomhedens øverste ledelse og videre gennem udvikling af alle kædens ledere. For hvis ikke lederne har et skarpt kundefokus i butikken, så har salgsassistenten det ej heller og kunden får den samme jævne oplevelse, som ved sidste besøg i butikken.


Proces og uddannelse

Sammen med Brandculture definerede koncernledelsen kædens strategi. En strategi med fokus på kunden og en strategi enkel nok til at den kunne kommunikeres ud i alle led af organisationen. For strategien bliver ikke en succes, hvis ikke medarbejderne føler et stærkt ejerskab og har en brændende lyst til at udleve den i hverdagen. Og den vigtigste nøgle til at få den nye strategi ud i alle afdelinger var udvikling af kædens 200 mellemledere.  

 

Sammen med kædens HR-ledelse udviklede Brandculture derfor en lederuddannelse, som opkvalificerede mellemlederne over 3-4 moduler - sidste modul på Brandcultures Leadership Training Camp. Uddannelsen var bygget op om træning i klassiske dyder som planlægning og prioritering, målstyring og salgsledelse, men hele tiden holdt op mod strategien. Derved sikrede vi, at alle discipliner blev udfordret med spørgsmålet: "... og hvad betyder det så for kunden?" Det skabte et nyt og bedre kundefokus. 

 

Resultater

Fordi kædens ledelse var dygtig til at formulere en enkel og kommunikerbar strategi, så er den gennem mellemlederne blevet implementeret hurtigere og bedre end tidligere strategier. Mellemlederne har samtidig fået fyldt deres værktøjskasse op og er især blevet styrket i deres selvledelse samt personale- og salgledelse.


Medarbejdernes kundefokus er øget, hvilket både har forbedret kædens hitrate og basket size. Og så er det faktisk blevet endnu sjovere, at gå på arbejde. 

Copyright 2020 © Brandculture