Rod i produktledelsen

En virksomhed havde en ganske effektiv salgsorganisation, men alle i virksomheden pegede ofte på produktorganisationen med påstande om, at "vi får nyheder senere end konkurrenterne!", "hvad laver de produktchefer egentlig?" osv. På de årlige kick offs og strategimøder blev der fremlagt nogle bagudrettede og visionsløse planer for leverandørstrategi og produkter.

 

Produktcheferne selv betegnede deres funktion som "en losseplads af opgaver". Alt hvad resten af organisationen ikke ville lave eller havde tid til havnede hos produktcheferne. Stressniveauet var meget højt - og ingen følte, at de slog til.

 

Proces

Der blev iværksat en proces, hvor Brandcultures erfarne konsulenter sammen med ledelsen tydeliggjorde funktionens rolle og betydning. Derefter arbejdede produktcheferne sig igennem en proces, hvor indsigt og indblik i rolle og funktion samt ønsker og plan for fremtiden blev lagt. Over 6 måneder ændredede man dagligdagen og arbejdsindsatsen mod den fremtid, der var blevet tegnet.

 

Resultater

Produktfunktionen og produktcheferne har i dag en tydelig og synligt resultatskabende rolle i virksomheden. Tydeligere leverandørstrategier, produktplaner og produktmarketing-understøttelse gør, at virksomheden er tilbage i front og først på markedet med de nye produkter.

 

Den interne stolthed er steget - ikke blot hos produktcheferne, men også i salgsorganisationen, der nu oplever en produktfunktion, der er med til at bringe virksomheden i front.

Copyright 2020 © Brandculture